Niepokój i uczucie niepokoju: jak pokonać wewnętrzny niepokój

Wewnętrzne uczucie niepokoju - jak sobie z nim radzić?

Niepokój to uczucie, z którym w różnych sytuacjach styczność ma każdy z nas. Panika, strach czy obawa związana z niespodziewanymi lub trudnymi dla nas wydarzeniami mają zazwyczaj charakter przejściowy. Kiedy jednak ten wewnętrzny niepokój staje się wręcz irracjonalny i towarzyszy nam ciągle, jego przyczyna może leżeć w zaburzeniach psychicznych. Skąd więc bierze się niepokój, jak się objawia i w jaki sposób można z nim walczyć? Oto najważniejsze informacje na ten temat.

Spis treści:

  1. Co to jest niepokój? Dlaczego nieuzasadnione jego odczuwanie jest problemem?
  2. Co powoduje wewnętrzny niepokój? Przyczyny to nie zawsze choroby psychiczne
  3. Jak rozpoznać, że to niepokój? Objawy często przeszkadzają w normalnym życiu
  4. Jak radzić sobie z wewnętrznym niepokojem?
  5. Dlaczego nie wolno lekceważyć długotrwałego stanu niepokoju?

Niepokój to uczucie, które w pewnym momencie dotyka każdego z nas

Różnego rodzaju niepokoje mogą pojawić się u każdej osoby, niezależnie od wieku czy płci. Zbliżający się egzamin lub termin oddania ważnego projektu w pracy, problemy rodzinne czy zły stan zdrowia. Wszystko to może wpływać na to, iż zaczynamy odczuwać niepokój, który jednak ustępuje wraz z przemijaniem czynników go wywołujących. Kiedy jednak w naszym codziennym życiu pojawia się zupełnie nieuzasadniony lęk i towarzyszy nam ciągłe uczucie niepokoju, które nie ma żadnej racjonalnej przyczyny, warto zgłosić się do lekarza. Tylko specjalista będzie w stanie pomóc nam dojść do źródła tego problemu, by następnie go zwalczyć.

Niestety niepokój jest często lekceważony, zarówno przez samych pacjentów, jak i niektórych lekarzy. Dzieje się tak w głównej mierze dlatego, iż w wielu przypadkach nie daje on objawów fizycznych. Ciężko jest również opisać w gabinecie lekarskim, co się z nami właściwie dzieje. Szczególnie, gdy dla nas samych taki lęk i stres bez powodu wydają się być pozbawione sensu. W żadnym wypadku nie powinniśmy jednak ignorować tego typu dolegliwości, gdyż mogą one wynikać z poważnych zaburzeń, wymagających leczenia.

Dlaczego czuję wewnętrzny niepokój? Przyczyny wcale nie muszą oznaczać choroby psychicznej

Niepokój sam w sobie nie musi od razu oznaczać poważnej choroby. W większości przypadków jest to naturalna dolegliwość, która jest ściśle związana z nowymi, stresującymi lub trudnymi dla nas sytuacjami mającymi miejsce w naszym życiu. Wówczas uczucie to w końcu przemija, a my znów funkcjonujemy zupełnie normalnie.

Zdarzają się jednak również sytuacje, w których pacjentowi towarzyszy ciągły niepokój i irracjonalny lęk (np. niepokój przed śmiercią). W takich przypadkach, źródła tego typu odczuć mogą już leżeć w psychice pacjenta i wymagają specjalistycznego zdiagnozowania oraz leczenia. Bez niego, ciągłe napięcie nerwowe może przeszkadzać pacjentowi w normalnym funkcjonowania i doprowadzić do kolejnych zaburzeń.

Przyczyny niepokoju

Jak zatem widać, przyczyny wywołujące ciągłe zdenerwowanie mogą być różnorodne. Wśród nich warto wymienić między innymi:

  • czynniki genetyczne – skłonność do odczuwania nadmiernego niepokoju możemy odziedziczyć po naszych rodzicach lub dziadkach;
  • czynniki środowiskowe – czyli wydarzenia z naszego życia, które powodują lęk, np. nowe miejsce pracy czy szkoła, problemy w rodzinie lub w relacji z partnerem;
  • duża ilość stresu – nadmierny stres, z którym musimy żyć przez długi okres czasu również wywołuje w nas niepokój;
  • przemęczenie i przepracowanie – jeśli niepokój występuje wraz z innymi objawami, również somatycznymi, może to świadczyć o przewlekłym przemęczeniu;
  • zaburzenia afektywne – czyli zaburzenia nastroju, również mogą objawiać się irracjonalnym niepokojem;
  • zaburzenia lękowe i nerwicowe – niepokój może być objawem schorzeń o podłożu psychicznym, takich jak różne rodzaje fobii, napady paniki, lęk uogólniony, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne czy zaburzenia stresu pourazowego.

Jak rozpoznać objawy niepokoju?

Już sam niepokój jest dość nieprzyjemną dolegliwością. W momencie zatem, gdy zaczną mu również towarzyszyć inne objawy, o podłożu psychicznym lub somatycznym, sytuacja może stać się jeszcze trudniejsza. Wiele z tych symptomów jest trudnych do opisania, ale wszystkie one sprawiają, że zaczynamy odczuwać jeszcze większy lęk, który może nam przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Jak więc rozpoznać, że to niepokój? Objawy to zazwyczaj:

  • ciągłe zamartwianie się – kiedy myśli krążą wokół wszystkich złych wydarzeń, jakie mogą nas spotkać;
  • nieuzasadniony lęk – uczucie niepokoju bez powodu, gdy pacjent jest poddenerwowany praktycznie cały czas;
  • trudności z zasypianiem – negatywne myśli i odczucia nie pozwalają nam zasnąć;
  • kołatanie serca i szybki oddech – bardzo charakterystyczne objawy związane ze stresem, strachem i zdenerwowaniem;
  • uczucie niepokoju w brzuchu – osoby odczuwające niepokój często mają dziwne uczucie w brzuchu, jakby coś na niego naciskało;
  • uczucie niepokoju w klatce piersiowej – ucisk i dziwne uczucie niepokoju w klatce piersiowej jest równie częstym objawem niepokoju;
  • obniżenie nastroju, anhedonia – lęk nie pozwala pacjentowi normalnie funkcjonować, przez co staje się on apatyczny i nie jest w stanie wykonywać swoich obowiązków;
  • problemy z koncentracją – niepokój zajmuje myśli pacjenta, w związku z czym nie może się on koncentrować na innych czynnościach;
  • stany lękowe po alkoholu – objawy lękowe mogą wystąpić również u osób na kacu, co jest związane ze spożyciem nadmiernej ilości alkoholu.

Warto też wspomnieć, że zupełnie normalną rzeczą jest niepokój w ciąży. Czas oczekiwania na narodziny dziecka to moment, w którym kobieta jest całkowicie skoncentrowana na tym fakcie. W związku z tym, w ciąży pojawia się szereg obaw związanych z porodem i zdrowiem dziecko. W większości przypadków są to jednak stany przejściowe.

Jak pokonać wewnętrzny niepokój i radzić sobie z przytłaczającym uczuciem?

Jak sobie radzić z niepokojem? Techniki kontrolowania wewnętrznego niepokoju

Tak naprawdę wszystko zależy od tego, co przyczyniło się do jego powstania w pierwszej kolejności. Jeśli więc chodzi o dręczący nas niepokój wewnętrzny, leczenie jest kwestią bardzo indywidualną. Istnieje sporo metod, które mogą pomóc złagodzić odczuwaną dolegliwość i wpłynąć na nasze samopoczucie. Więc jak sobie radzić z uczuciem niepokoju?

1. Naturalne leki na lęki i niepokój oraz suplementy na uspokojenie

Na cały nasz organizm, w tym również na kondycję naszych nerwów, wpływa stosowana przez nas na co dzień dieta. Uzupełniając ją w pewne składniki, czy to w naturalnej postaci, czy też poprzez odpowiednie suplementy, możemy lepiej radzić sobie ze stresem i ogarniającym nas niepokojem. Warto zatem zwiększyć dawkę chociażby przyjmowanej przez nas witaminy B6 oraz magnezu. Dużą popularnością cieszą się także suplementy z kwasem GABA, który ma właściwości uspokajające i wyciszające. Kwas gamma-aminomasłowy coraz częściej testowany jest w warunkach klinicznych, aby sprawdzić czy jego obecność podwyższa działanie substancji aktywnych, sprawiając, że lek na niepokój będzie działać na nas intensywniej. Badania ciągle wymagają czasu i kolejnych testów, jednak na ten moment osiągają obiecujące wyniki.

Natomiast jeśli mowa o zdrowej i zrównoważonej diecie, która sprzyja redukowaniu stresu, niezwykle istotne jest również unikanie używek. Alkohol i papierosy, po które sięgamy w niekomfortowych i trudnych dla nas sytuacjach, wcale nie pomagają w lepszym radzeniu sobie z nimi. Za chwilową ulgę możemy bowiem zapłacić jeszcze intensywniejszym uczuciem niepokoju i lęku.

2. Moc ukryta w ziołach

O tym, jak potężną bronią w walce z najróżniejszymi schorzeniami są zioła, wiadomo już od setek lat. Nic więc dziwnego, że od wieków są one z powodzeniem stosowane w leczeniu dolegliwości związanych z naszym zdrowiem fizycznym i psychicznym. Warto skorzystać zatem z cennych właściwości ziół również, gdy naszym problemem jest nadmierny niepokój. Możemy je spożywać w postaci naparów lub tabletek, w zależności od naszych własnych preferencji.

Jakie zioła mogą skutecznie ukoić nasze nerwy? Są to między innymi:

  • melisa lekarska;
  • szafran;
  • rumianek pospolity;
  • żeń-szeń prawdziwy;
  • szyszki chmielu;
  • kozłek lekarski;
  • dziurawiec.

Zastosowanie takiej leczniczej rośliny nie jest niczym szczególnie trudnym. Możemy przyjąć gotowe ziołowe tabletki, które opierają swój skład na ekstraktach i wyciągach. Jednak możemy również przygotować samodzielny wywar, który nie będzie niczemu ustępować wobec profesjonalnej farmakoterapii. Przygotowanie naparu jest wyjątkowo proste, gdyż łyżeczkę ulubionych ziół lub ich mieszanki wystarczy zalać wrzątkiem i zaparzać przez ok. 10 minut. W zależności od zioła, które wybierzemy oraz od dręczących nas dolegliwości, napar można pić 3 razy dziennie lub w sytuacji, gdy odczuwamy duży niepokój.

3. Techniki relaksacyjne

Odpoczynek i relaks to najlepsze metody zwalczania obezwładniającego nas stresu. Trzeba jednak wiedzieć, w jaki sposób to robić. Siedzenie przed ekranem komputera lub telewizora wcale nie pomoże nam pozbyć się niepokoju. Musimy zupełnie oderwać się od codzienności i tego co wywołuje w nas lęki, a osiągniemy to tylko przez oczyszczenie naszego umysłu i krążących w nim negatywnych myśli.

Każdy powinien znaleźć taką technikę relaksacyjną, którą najlepiej na niego działa. Dla wielu osób jest to medytacja, polegająca między innymi na kontrolowaniu oddechu, co realnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Zapanowanie nad oddechem faktycznie uspokaja i sprawia, że nasz organizm lepiej radzi sobie ze stresem, co zostało udowodnione naukowo.

Ale ukojenie i spokój możemy również osiągnąć poprzez niczym niezakłócone obcowanie z naturą. Wielu osobom pomaga też relaksujący masaż czy wizyta w saunie albo w grocie solnej. Nie zapominajmy także, jak istotna jest w tym przypadku odpowiednia ilość snu. To przecież w trakcie nocnego odpoczynku nasz umysł i ciało są w stanie się zregenerować i przygotować do trudów kolejnego dnia.

4. Aktywny tryb życia

Nasz układ ruchowy również może się przyczynić do poprawy naszej kondycji psychicznej. Nie od dziś przecież wiadomo, że aktywność fizyczna sprzyja oczyszczeniu umysłu i zniwelowaniu stresu. Dlatego każdy pacjent odczuwający niepokój, powinien wpleść do swojego codziennego grafiku jakąś formę ruchu. Może być to spacer z bliską osobą, jazda na rowerze, wizyta na basenie czy trening na siłowni. Najważniejsze, aby nasz organizm miał możliwość wyrzucenia z siebie negatywnych emocji. Lepiej dotleniony mózg nie tylko skuteczniej radzi sobie z dręczącym nas niepokojem, ale również pomaga się nam skoncentrować.

5. Wizyta u specjalisty i profesjonalna pomoc

W lekkich i umiarkowanych stanach niepokoju, możemy próbować radzić sobie z lękiem na własną rękę. Szczególnie, gdy dolegliwości mają charakter ciągły i do tego się nasilają, nie pozwalając nam normalnie funkcjonować, powinniśmy szukać pomocy u specjalisty. W takiej sytuacji, niepokój może być bowiem jedynie objawem poważniejszych zaburzeń psychicznych. W pierwszej kolejności możemy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który skieruje nas do psychiatry lub psychologa.

Dlaczego nie wolno zostawiać uczucia niepokoju samemu sobie?

Potencjalne powikłania przez lekceważenie wewnętrznego niepokoju

Jeśli silne uczucie lęku i niepokoju jest dojmujące i zaczyna mieć negatywny wpływ na nasze normalne funkcjonowanie oraz samopoczucie, musi zostać zdiagnozowane i leczone w specjalistyczny sposób. Brak działań w tym kierunku może bowiem spowodować powikłania, które jeszcze bardziej pogłębią chorobliwy lęk. To natomiast może w krótkim czasie doprowadzić do tego, że ciągłe lęki i fobie w zupełności zawładną naszym życiem. Niestety, taki stan w przypadku wielu pacjentów powoduje rozwój poważniejszych zaburzeń psychicznych, takich jak depresja i stany lękowe.

Trzeba zatem mieć to na uwadze i pod żadnym pozorem nie lekceważyć przeciągającego się uczucia niepokoju. Pamiętajmy o tym, że niezależnie od tego jakiego rodzaju fobie lub zespół lękowy nas dotknął, pomoc specjalisty i odpowiednio dobrana terapia mogą nas skutecznie wyleczyć i przywrócić do normalnego życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

fifteen − = thirteen