Jak opanować nerwowość? Czy tabletki na nerwy pomogą?

Nerwowość - jakie są przyczyny nerwowości i jak opanować nerwy?

Nerwowość to przypadłość, która może dotyczyć osób w różnym wieku. Nerwy człowieka mają różną wytrzymałość, a przytłaczające nas sytuacje, do których dochodzi w naszym życiu zawodowym lub osobistym, mogą mieć na nie bardzo duży wpływ. A zatem czy istnieją sposoby jak opanować emocje i metody jak sobie radzić z nerwami, tak by nie wpływały one negatywnie na nasze funkcjonowanie? Przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.

Co to jest nerwowość?

Nerwowość, określana również jako nadpobudliwość nerwowa jest potocznym określeniem pewnych zaburzeń w funkcjonowaniu naszego układu nerwowego. Nie jest to jednak oddzielna jednostka chorobowa, gdyż w rzeczywistości nerwowość to objaw różnego typu zaburzeń w obrębie układu nerwowego.

Cała sieć włókien nerwowych przebiega po wszystkich zakątkach naszego ciała, przesyłając między sobą określone informacje. Tak jak każdy element naszego organizmu układ ten może jednak przestać działać prawidłowo. Sieć neuronów może zostać zaburzona w wyniku różnych chorób, uszkodzeń czy stresujących wydarzeń, jakie spotykają nas w codziennym życiu. Wówczas może pojawić się też nerwica, która jest tak naprawdę subiektywnym zbiorem wrażeń i odczuć konkretnego pacjenta. Słaby układ nerwowy nie radzi sobie ze stresującymi sytuacjami, co objawia się ciągłym niepokojem i nadmierną pobudliwością. Bardzo często jednak dolegliwości te utrzymują się przez krótki okres czasu i zanikają wraz z wywołującą je przyczyną.

Co wpływa na nerwowość? Przyczyny nie zawsze leżą w emocjach i stresie

Nerwowość w pewnym stopniu jest normalną reakcją naszego układu nerwowego, dzięki której ostrzega nas przed niebezpieczeństwem i mobilizuje nasz organizm do wzmożonego działania. Kiedy jednak dotyka nas nadmierna nerwowość, stan ten staje się problemem, zwłaszcza gdy przedłuża się w czasie. Nerwowość u mężczyzn i kobiet może powodować wiele różnych czynników.

Najczęstsze przyczyny nerwowości, które dotykają ludzi

Wśród tych najczęściej wymienianych przyczyn wywołujących problemy z nerwami należy jednak wymienić:

  • nadmierne napięcie emocjonalne i stres – może być to związane np. z trudami codzienności, problemami w pracy czy z partnerem i w życiu rodzinnym. Jest to szczególnie niebezpieczne, gdy u danej osoby występuje przewlekły stan napięcia nerwowego;
  • niektóre choroby  somatyczne – nerwowość może być wynikiem zaburzeń funkcjonowania poszczególnych narządów, co prowadzi na przykład do nadczynności tarczycy lub zaburzeń hormonalnych;
  • niektóre choroby psychiczne – nerwowość jest też często objawem zaburzeń umysłowych, takich jak np. klaustrofobia, agorafobia, depresja, zaburzenia lękowe, napady agresji, nerwica;
  • niezdrowy tryb życia – nasze codzienne nawyki również mogą prowadzić do nerwowości. Nadużywanie alkoholu czy kofeiny prowadzi do usuwania z naszego organizmu magnezu, który stabilizuje pracę układu nerwowego. Ważne jest też, by dbać o zdrową dietę bogatą między innymi w ten minerał oraz wszystkie inne niezbędne substancje i witaminy, dzięki którym cały nasz organizm (w tym także układ nerwowy) pracuje prawidłowo. Nałogowe palenie papierosów również przyczynia się do nerwowości. Nikotyna wywołuje bowiem dług energetyczny, który następnie musi spłacić nasz organizm, czego rezultatem jest nerwowość;
  • obawa przed nieoczekiwanymi wydarzeniami – skołatane nerwy mogą być też rezultatem naszego własnego działania, gdy pielęgnujemy w sobie negatywne myśli dotyczące przyszłości i tego co może ona przynieść.

Objawy psychofizyczne, które pomogą nam rozpoznać problem

Pacjenci cierpiący na nerwowość skarżą się zarówno na psychiczne, jak i na fizyczne objawy napięcia nerwowego. U każdego z pacjentów mogą występować nieco inne dolegliwości i mają one różne nasilenie. Na przykład część z nich może skarżyć się na ciągłe rozdrażnienie oraz ciągłe zdenerwowanie. Podczas gdy u innych pacjentów objawy te występują sporadycznie lub mają krótkotrwały charakter. Do najczęściej pojawiających się symptomów świadczących o nadmiernej nerwowości zaliczamy:

  • nadmierne napięcie mięśni;
  • duszności ;
  • biegunki lub zaparcia;
  • wypadanie włosów ;
  • nerwowa gula w gardle (globus histericus) ;
  • fale gorąca;
  • kaszel nerwowy;
  • problemy z koncentracją ;
  • huśtawki nastrojów ;
  • płaczliwość;
  • wybuchy agresji ;
  • zdenerwowanie;
  • rozdrażnienie;
  • drażliwość.

Naturalne tabletki na nerwy i stres – co na nerwy bez recepty znajdziemy na rynku?

Silne nerwy w pracy lub w domu, ale również choroby somatyczne i psychiczne mogą powodować nadmierną nerwowość. Leczenie tego stanu nie zawsze musi opierać się na silnych środkach farmakologicznych. A zatem jak opanować nerwy bez pomocy preparatów przepisywanych przez lekarza? Co na stres i nerwy jest w stanie złagodzić nerwowość? Warto w tym przypadku sięgnąć na przykład po dobrej jakości suplementy na nerwy o działaniu uspokajającym i wyciszającym. Odpowiednia regeneracja układu nerwowego przy pomocy preparatów zawierających wartościowe składniki, może przynieść świetne rezultaty. Jakie tabletki na nerwy bez recepty są więc warte polecenia? W naszym rankingu znalazły się produkty, na które koniecznie warto zwrócić uwagę w tym roku:

Tabletki na stres i nerwy
Jakie są zalety?
Najważniejsze wady
SOLGAR Rhodiola
  • naturalne tabletki ziołowe na nerwy, których głównym składnikiem jest różeniec górski, ten wykazuje działanie zwiększające odporność organizmu na stres [1]
  • pozwalają lepiej radzić sobie organizmowi w sytuacjach, gdy jest narażony na ciągły stres fizyczny i psychiczny,
  • produkt w pełni wegański,
  • stosowanie wymaga konsultacji lekarskiej u pacjentów cierpiących na inne schorzenia oraz kobiet w ciąży i karmiących piersią,
  • zaleca się stosowanie nawet 3 kapsułek dziennie,
  • celuloza jako składnik przeciwzbrylający może powodować nadmierną senność i zaburzenia apetytu. [2]
  • Neuromood
  • tabletki na stres i nerwy o naturalnym, naprawdę dobrym składzie (magnez, kwas GABA, ekstrakt z szafranu, ekstrakt z melona, witamina B6)
  • magnez posiada bardzo duży potencjał w oddziaływaniu na stany lękowe i depresyjne [3],
  • szafran i witamina b6 zapewniają relatywnie szybkie działanie oraz wzmocnienie odporności na stres, [9]
  • kwas GABA jest jednym z głównych neuroprzekaźników w mózgu, które odpowiadają za uspokojenie [4]
  • wyłącznie dystrybucja internetowa,
  • wydaje się, że dwutlenek tytanu został niepotrzebnie zastosowany jako barwnik, czasem może powodować podrażnienia jelitowe
  • produkt nie jest wegański.
  • Now Foods, SAMe
  • zawarta w składzie S-adenozylometionina wykazuje bardzo duży potencjał jako środek wspomagający dla leków dedykowanych na depresję [5],
  • dobrze się wchłaniają dzięki zawartości kroskarmeloza sodowej,
  • nie najgorszy skład samej otoczki kapsułki.
  • wysoka cena,
  • stosowanie u osób cierpiących na inne choroby powinno być skonsultowane z lekarzem,
  • podstawowym składnikiem wiążącym jest celuloza, które może powodować senność i brak apetytu [2].
  • Tabletki Relan
  • zawiera naturalne ekstrakty roślinne (skórka pomarańczy, żeń-szeń, szafran)
  • dzięki żeń-szeniowi i szafranowi działa uspokajająca i poprawia nastrój [6],
  • ekstrakty z pomarańczy stosowana jest jako naturalny składnik preparatów redukujących lęki,
  • posiada niewielką ilość dziurawca zwyczajnego, który stosowany jest przy zwalczaniu objawów fobii społecznej [7].
  • zawiera niacynę, która często powoduje odczuwanie nadmiernego ciepła i problemy ze snem [8],
  • do stosowania głównie prewencyjnego.
  • OSTROVIT Magnez Max
  • ciekawy skład (magnez, potas i witaminę B6) który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,
  • zawartość magnezu ma duży potencjał w roli walki ze stanami lękowymi i depresyjnymi,
  • niedobór witaminy b6 wiązany jest z ryzykiem wystąpienia przewlekłego niepokoju [9],
  • niekontrolowany nadmiar potasu w organizmie może powodować pieczenie, roztrój żołądka i nieregularny rytm serca,
  • produkt prewencyjny, do dłuższego stosowania.
  • Odwiedzając apteki często prosimy po prostu o coś na nerwy, ale nie mamy pewności, że proszki polecone nam przez farmaceutę faktycznie zadziałają. Warto zatem w pierwszej kolejności zapoznać się w różnymi preparatami dostępnymi obecnie na rynku. Jak widać w naszym rankingu, skuteczne preparaty pozwalające faktycznie ukoić nerwy można czasem znaleźć w sieci i zdecydowanie warto je wypróbować, aby w końcu opanować nerwowość.

    Jakie składniki powinny być w tabletkach?

    Wiemy już, że ilość preparatów na nerwy w sprzedaży jest duża, dlatego dobrze jest wiedzieć, jakich składników powinniśmy w nich szukać.

    Jakie składniki powinny być w tabletkach na nerwy?

    Które substancje, minerały i witaminy mogą faktycznie wpłynąć na wyciszenie i uspokojenie naszych nerwów i tym samym pomóc Ci przezwyciężyć nadmierną nerwowość? Są to między innymi:

    • magnez – stabilizuje funkcje układu nerwowego, zmniejsza nadpobudliwość, działa uspokajająco na organizm;
    • witaminy B – zapewniają prawidłową pracę układu nerwowego i działają na niego kojąco;
    • kwas GABA – uspokaja układ nerwowy, wycisza i rozluźnia, zmniejsza napięcie nerwowe, pomaga zasnąć, łagodzi objawy lękowe;
    • cynk – oddziałuje na centralny układ nerwowy, zwiększa odporność na stres i reguluje poziom hormonów w organizmie;
    • omega-3 – reguluje czynności układu nerwowego, przez co pomaga w leczeniu związanych z nim zaburzeń;
    • potas – umożliwia sprawne przewodnictwo impulsów pomiędzy komórkami układu nerwowego;
    • tryptofan – wpływa na nasze samopoczucie oraz dobry sen;
    • wapń – wspomaga i reguluje pracę układu nerwowego, uspokaja nerwy.

    Jak radzić sobie z nerwami? Najlepsze sposoby na nerwy i stres

    Jak się nie denerwować? Jak się wyciszyć i wyluzować? Na te pytanie nie ma niestety jednej odpowiedzi, która zadowoliłaby wszystkich. Leczenie nerwowości zależy bowiem w dużej mierze od indywidualnych cech poszczególnych pacjentów. Odpowiednie radzenie sobie z nerwami wymaga od nas często pewnego wysiłku, chęci i wytrwałości. Nie zawsze istnieje przecież szybki sposób na uspokojenie nerwów i czasem wymagana jest zmiana bodźców czy naszych codziennych nawyków, aby osiągnąć zamierzony cel. Jaki zatem jest najlepszy sposób na nerwy? Może to być na przykład:

    • aromaterapia – taką terapię możemy sobie przygotować samodzielnie, na przykład przy pomocy olejków eterycznych, świec zapachowych czy kadzideł. Na nasze nerwy kojąco działa między innymi zapach lawendowy, różany, bergamota, sandałowy, pomarańczowy lub pelargonia;
    • odpowiednia suplementacja – dostarczajmy naszemu organizmowi składników, które wpływają na wzmocnienie układu nerwowego oraz jego wyciszenie. Są to np. kwasy omega-3, ashwagandha, zielona herbata, magnez, waleriana, kava kava;
    • Mind-Body Bridging – metoda pozwalająca rozwinąć umiejętności i postawy, dzięki którym zdecydowanej poprawie ulega jakość naszego życia zawodowego i prywatnego. Rozwijamy w sobie umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, a to natomiast pozwala poradzić sobie również z nadmierną nerwowością. Program można realizować indywidualnie lub grupowo (do 6 osób). Składa się z 6 spotkań trwających od 1 do 2,5 godzin (czyli w sumie 14 godzin). Oprócz tego program obejmuje też wykonywanie poznanych ćwiczeń samodzielnie w ciągu 6 tygodni;
    • ćwiczenia relaksacyjne – np. medytacja i głębokie oddychanie oraz inne ćwiczenia oddechowe i rozluźniające, dzięki którym niwelujemy piętrzące się w nas emocje i napięcie nerwowe;
    • więcej kontaktu fizycznego – przytulanie czy bliski kontakt fizyczny np. z partnerem, również redukuje stres;
    • więcej śmiechu – obejrzenie filmu komediowego czy spotkania z przyjaciółmi lub rodziną pozwolą się nam rozluźnić i spędzić czas w przyjaznej dla naszych nerwów atmosferze;
    • większa asertywność i odmawianie – musimy nauczyć się mówić “NIE” w sytuacjach, gdy nie chcemy lub nie możemy spełnić prośby innej osoby, niezależnie od tego czy jest to nasz pracodawca czy partner lub znajomy;
    • zapisywanie co nas denerwuje – uświadomienie sobie tego, co wywołuje w nas nadmierną nerwowość może być kluczem do poradzenia sobie z nią;
    • zmiana diety – ograniczenie spożycia kofeiny czy alkoholu oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania może poprawić kondycję naszych nerwów;
    • ćwiczenia fizyczne – podczas wysiłku wydzielane są hormony wpływające na stres (endorfiny) i rozładowuje się napięcie. Dzięki ćwiczeniom poprawia się też jakość naszego snu i zwiększa się nasza pewność siebie.

    Zioła na nerwy

    Jeśli zależy nam na tym, aby rozładować napięcie, które w nas narasta w sposób naturalny, warto jest zastosować napary ziołowe. Odpowiednio dobrana i przygotowana herbata na nerwy może pomóc nam się uspokoić i tym samym zapanować nad nadmierną nerwowością. Jakie zioła na nerwy powinniśmy więc zastosować? Najczęściej polecane i wykorzystywane już przez nasze babki zioła na uspokojenie nerwów to między innymi:

    • arcydzięgiel – pozytywnie oddziałuje na układ nerwowy, łagodzi stany wyczerpania nerwowego, działa przeciwdepresyjnie, w stanach pobudzenia nerwowego uspokaja i ułatwia oddychanie;
    • dziurawiec – koi nerwy, działa uspokajająco, wykorzystywany pomocniczo w leczeniu np. depresji, stanów lękowych, nerwic czy bezsenności;
    • kozłek lekarski (waleriana) – działa uspokajająco, wycisza organizm w stanach łagodnego napięcia nerwowego, stosowany też w trudnościach w zasypianiu na tle nerwowym;
    • melisa – koi nerwy, działa uspokajająco w stanach napięcia nerwowego, niepokoju, pobudzenia i nerwicy, pomaga leczyć bezsenność;
    • rumianek – łagodzi stany napięcia nerwowego, stres oraz pomaga zasnąć.

     Nerwy w ciąży – czy jest się czego obawiać?

    Niestety nerwy w ciąży wpływają również na rozwijające się w łonie matki dziecko. Maluch odczuwa emocje matki, a gdy pojawia się u niej silne zdenerwowanie w ciąży do dziecka docierają tak zwane hormony stresu, czyli kortyzol i adrenalina. Oczywiście krótkie napięcia nerwowe nie szkodzą dziecku, ale już ciągły stres i nerwowość mogą zakłócać jego rozwój. A zatem jak nerwy wpływają na ciążę?

    Chodzi tutaj przede wszystkim o to, w jaki sposób na nerwowość reaguje nasz organizm, co ma wpływ również na rozwijający się organizm dziecka.  W sytuacjach stresowych wzrasta ciśnienie krwi, szybciej pracuje nasze serce i dochodzi do zwężenia naczyń krwionośnych. W wyniku tego dziecko może być słabiej dotlenione, mieć niższą wagę urodzeniową czy też być nieco opóźnione w rozwoju motorycznym. Na szczęście bardzo rzadko zdarzają się jednak sytuacje, w których stres i zdenerwowanie w ciąży są przyczyną poronienia lub wcześniejszego porodu.

    Jakie powikłania może powodować nadmierna nerwowość?

    Tak jak każde inne schorzenie również nadmierna nerwowość może powodować pewne powikłania, które wpływają negatywnie na nasze zdrowie i codzienne życie. Jakie powikłania związane ze stresem mogą nas zatem dotknąć? Może to być:

    • nerwica;
    • depresja;
    • chroniczne bóle głowy;
    • zawał (zwłaszcza u osób, które mają problemy z sercem i ciśnieniem);
    • otyłość (np. gdy pacjent ma tendencję do “zajadania” stresu);
    • spadek libido;
    • zaburzenia żołądkowo-jelitowe (np. biegunki lub zaparcia);
    • wypadanie włosów i gorsza kondycja cery.
    Bibliografia
    1. Bystritsky A1, Kerwin L, Feusner JD.; A pilot study of Rhodiola rosea (Rhodax) for generalized anxiety disorder (GAD); Department of Psychiatry, University of California, Los Angeles, CA, USA
    2. https://www.drugs.com/sfx/cellulose-sodium-phosphate-side-effects.html
    3. Anna E. Kirkland, Gabrielle L. Sarlo, and Kathleen F. Holton ; The Role of Magnesium in Neurological Disorders
    4. https://www.jbc.org/content/285/31/23985
    5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5501081/
    6. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0278584607003405?via%3Dihub
    7. Kobak KA, Taylor LV, Warner G, Futterer R. ; St. John’s wort versus placebo in social phobia: results from a placebo-controlled pilot study.
    8. https://www.everydayhealth.com/drugs/niacin
    9. B6 Kafeshani M1, Feizi, Esmaillzadeh, Keshteli, Afshar, Roohafza, Adibi ; Higher Vitamin B6 Intake is Associated with Lower Depression and Anxiety Risk in Women but not in Men: A large Cross-Sectional Study.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    11 − eight =